Kaitse oma kontosid ehk kuidas mu “ema” Bradfordis paljaks varastati

Kui sind pikad ja lohisevad eellood ei huvita, keri natuke maad edasi, alapealkirjani “Soovitused”

Esmaspäeva hommikul avastasin oma suureks üllatuseks e-postkastist kirja emalt. Mitte et see üllatav oleks, et ema mulle aeg-ajalt kirju saadab. Pigem jahmatas mind kirja sisu, et mitte öelda vorm. Lauseehitusega oli midagi kapitaalselt korrast ära.

väga kiireloomuline

Loodan, et see jõuab sulle aega. Ma tegin reisi Bradford,Inglismaa, ja ajal minu jääda siia minu dokumendid varastati koos mu telefon,rahvusvaheline pass ja minu krediitkaardi sees minu kott. Saatkond on valmis aitama lastes mind lendama ilma minu pass ,Kõik mis ma pean tegema, on pileti eest maksta ja õiendada arved hotelli,Et minu suureks pettumuseks , ma ei pääse oma kontole raha ma vajasin ilma minu krediitkaart. Võtsin minu pank, kuid nad vajavad rohkem aega. kuni töötleb kõiki andmeid, et mul on vaja reset kõike ja saada mulle uus. See kahetsusväärne olukord mõtlesin küsida abi nii saan vähemalt tule koju. Ma palun teil tagasihoidlik laenu, et ma ei saa anda tagasi niipea, kui ma tagasi  pean olema edasi järgmise lennuga. MoneyGram on parim viis raha saata mulle. Võin saata teile minu informatsiooni, kuidas raha saata mulle.

Loodan saada teie vastust kohe.

parimate soovide

 

Eve Karmo

Esimesed mõtted, mis mu peast läbi käisid:

  • “Kas tõesti on emaga midagi juhtunud?”
  • “Kas ema arvutis on viirus?”
  • “Loodetavasti on see hoopis selline viirus, mis ema aadressi kellegi teise aadressiraamatust leidis ja seda nüüd saatja aadressina kasutas.”

Ei olnud kolmas variant. Ei olnud ka teine variant. Selgus, et emaga tõepoolest oli midagi juhtunud — üks osa tema võrgu-identiteedist oli röövitud. Eeltoodud kiri läks laiali kõigile ta kontaktidele, kusjuures reply-to aadress oli hoopis …@yahoo.ee. Ilmselt kindluse mõttes, kui Google kiiremas korras konto omanikule tagasi annaks.

Ja ausõna. See, et ma BCC-real olin, jäi mulle alles palju hiljem silma.

Skeem

Üks võimalik  versioon asjade käigust:

  1. Ema kasutas mõnes teises veebikeskkonnas (nt veeb.com) sama salasõna, mis Google’i kontol.
  2. Kuritahtlik element murdis veeb.com lehele sisse ja sai kätte kogu nende kasutajanimesid, meiliaadresse ja parooliräsisid (password hash) sisaldava faili/tabeli sisu. Või vähemalt selle osa, kus minu ema vastavad andmed sees olid.
  3. Paroolid “kräkiti lahti
  4. Ema kontole logiti sisse ja saadeti kõigile kontaktidele ülaltoodud kiri.
  5. Konto kustutati, seejärel loodi sama nimega uus konto.

Võimalik, et punktis 4 hoopis salvestati kontaktid ja kiri saadeti välja pärast punkti 5.

Võimalik on ka see, et punktis 1 sattus ema hoopis mõne teise petuskeemi ohvriks, kus Google’it mängiv (ja esmapilgul väga sarnane) veebileht ta parooli küsis.

Igatahes, katsed Google’iga asju ajada on siiani edutud olnud. Inimesteni pole me nimelt suutnud jõuda ja masinad ei taha uskuda, et ema tõepoolest kunagi oma konto omanik on olnud. Kui just sina siinkohal aidata oskad, jäta sellekohane vihje kommentaaridesse või minu postkasti. Meiliaadress on lihtne: asenda käesoleva blogi lingis esimene punkt @-märgiga. 😉

Mäng petisega

Kuna tegemist on organiseeritud kuritegevusega, peaksin ma edasise tegevuse kirjeldamisel ilmselt ettevaatlik olema. Aga nagu Nietzsche (või oli see Descartes?) juba kord ütles: YOLO!

Igatahes, otsustasin kurjamiga natuke edasi suhelda ja vaadata, kui kaugele nad on nõus minema.

 
From: Eve Karmo <…@gmail.com>
Date: 2014/1/20
To:
väga kiireloomuline

Loodan, et see jõuab sulle aega. Ma tegin reisi Bradford,Inglismaa, ja ajal minu jääda siia minu dokumendid varastati koos mu telefon,rahvusvaheline pass ja minu krediitkaardi sees minu kott. Saatkond on valmis aitama lastes mind lendama ilma minu pass ,Kõik mis ma pean tegema, on pileti eest maksta ja õiendada arved hotelli,Et minu suureks pettumuseks , ma ei pääse oma kontole raha ma vajasin ilma minu krediitkaart. Võtsin minu pank, kuid nad vajavad rohkem aega. kuni töötleb kõiki andmeid, et mul on vaja reset kõike ja saada mulle uus. See kahetsusväärne olukord mõtlesin küsida abi nii saan vähemalt tule koju. Ma palun teil tagasihoidlik laenu, et ma ei saa anda tagasi niipea, kui ma tagasi pean olema edasi järgmise lennuga. MoneyGram on parim viis raha saata mulle. Võin saata teile minu informatsiooni, kuidas raha saata mulle.

Loodan saada teie vastust kohe.

parimate soovide

Eve Karmo

Nojah. Loomulikult on imelik, kui ema Inglismaal emakeele ära unustab, aga … mitte kõige veidram asi maailmas. Mängime kaasa.

From: Kristjan Karmo
Date: 2014/1/20
To: “…@yahoo.ee” <…@yahoo.ee>
Ohoh, ma ei teadnudki, et sa Inglismaal oled!

Parimat,
Kristjan

———-
From: Eve Karmo <…@yahoo.ee>
Date: 2014/1/20
To: Kristjan Karmo
Jah, ma olen saate mind aidata?

Saatja: Kristjan Karmo
Adressaat: “…@yahoo.ee” <…@yahoo.ee>
Saadetud: esmasp., 20. jaanuar 2014 9:55
Teema: Re: Tere!

Ohoh, “ema” kasutab lausa Yahoo eestikeelset kasutajaliidest! Igatahes, jätkame.

———-
From: Kristjan Karmo
Date: 2014/1/20
To: Eve Karmo <…@yahoo.ee>
Mida ma täpsemalt tegema pean?

Parimat,
Kristjan

———-
From: Eve Karmo <…@yahoo.ee>
Date: 2014/1/20
To: Kristjan Karmo
Täname vastuse. Vajan summa £ 1750, katmiseks
minu kulud. Palun leidke lähim MoneyGram kontor igal panga-või postkontoris lähedal ja mind aidatasaata raha järgmised andmed.
Reciver: Eve Karmo
Saaja aadress: 109 Godwin Street Bradford, Inglismaa

Ootan teie vastust.

Lugupidamiseg

Või nii. 1750 naelsterlingit, et maksta ära hotelliarve ja lennata tagasi Tallinna. Igatahes teen ettepaneku hotelliarve ise oma krediitkaardiga ära maksta. Nii oleks mulle mugavam.

———-
From: Kristjan Karmo
Date: 2014/1/20
To: Eve Karmo <…@yahoo.ee>
Mul oleks kasulikum hotellile otse oma krediitkaardiga maksta. Palun saada mulle hotelli andmed.

Järgmistest sammudest räägime pärast edasi.

Parimat,
Kristjan

———-
From: Eve Karmo <…@yahoo.ee>
Date: 2014/1/20
To: Kristjan Karmo
Kas teil õnnestus saatma raha?
———-

From: Kristjan Karmo
Date: 2014/1/20
To: Eve Karmo <…@yahoo.ee>
Ei ole õnnestunud, ma ootan veel hotelli andmeid.

———-
From: Eve Karmo <…@yahoo.ee>
Date: 2014/1/20
To: Kristjan Karmo
helistada hotelli juhataja +447031931326

Ohoh, hotelli juhataja number on, aga muid andmeid mitte? Igaks juhuks ei helista, aga guugeldan küll. Ja ennäe imet, sama number on ühes töökuulutuste portaalis investeeringuvõimalusena üleval!

From Engr Philip Harrt
harrt & phill Construction company
Pennyfield Road,=0D
Docklands E14 8hp
Phone +447031931326.
philip_harrt@yahoo.com

Dear Sir/madam,
My name is Eng Philip Harrt I am about to retire from my work
before
the the end of next year.
write to inform you of my intention to invest in a Hotel business
or
anyother business in your country .
and to request to you to assists me in carrying out the
feasibility
studies on location, type and estimation on how much it will cost
to
establish a three star hotel, either by outright purchase, or
already
existing but dilapidated one and renovate or setting up a new one
entirely.

If you sincerely carry out this survey, and give me a feedback as
early as possible, I will give you the power of attorney to build
&
manage the hotel on my behalf, Pending my retirement next year.
I have (US$20,million dollas that I deposited in a Finance
company
outside the country for this project.

I am presently down with sickness as a result of my old age but I
have been assured by my doctor that I will be fine and back to
work
soon. Please do let me know if you are capable of handling all
these.
I will be expecting your reply as soon as possible..
Thanks
Eng Philip harrt.

Nüüd tuleb mul omaarust geniaalne mõte, sest kõige suurem väärtus pole ju mitte raha, vaid võrgustik, eks?

From: Kristjan Karmo
Date: 2014/1/20
To: Eve Karmo <…@yahoo.ee>
Ema, sa oled päästetud! Mul on Bradfordis üks sõber, kes sulle hea meelega appi tuleb. Ütle mulle, kus sa täpselt oled, ja ta tuleb sinna. Aitab hotelliga ära klaarida ja lennupiletite saamiseni saad tema juures ööbida.

Peter, mäletad ju küll, suvel grillisime koos tagaaias.

Parimat,
Kristjan

“Ema” ei pea miskipärast mu mõtet millekski. 🙁

From: Eve Karmo <…@yahoo.ee>
Date: 2014/1/20
To: Kristjan Karmo
ma ütlesin saatke mulle raha viimane lend on umbes 30 minutit palun aidake mind

Oot-oot. Viimane lend Bradfordist Tallinna? Uurin natuke, mõttetult kallis oleks samal päeval lennata. Ja üldse võtaks see üle 15 tunni aega. Pakun paremat lahendust.

From: Kristjan Karmo
Date: 2014/1/20
To: Eve Karmo <…@yahoo.ee>
Ema, sa saad Peteri juures rahulikult toibuda, kiiret pole. Helistasin su ülemusele ka, ta ei oota sind enne järgmist nädalat tööle.

Kus sa oled?

Täitsa mõistlik mõttekäik, kas pole? Aga teisest otsast tuleb väga kummaline vastus:

From: Eve Karmo <…@yahoo.ee>
Date: 2014/1/20
To: Kristjan Karmo
Saatkonna tapab mind palun aidake mind

Ömm, ootan’d. Eesti saatkond Inglismaal tapab Eesti kodanikku? Või on seal tapvalt igav? Või … oot-oot, kus seal Bradfordis see saatkond üldse on?

From: Kristjan Karmo
Date: 2014/1/20
To: Eve Karmo <…@yahoo.ee>
Rahune palun maha, ema. Kõik on hästi. Peter on mu hea sõber ja saatkonnas on ka mõistvad inimesed. Mitte midagi hullu ei juhtu, kui sa homse lennuga tuled.

Muide, kui lend 30 minuti pärast läheb, peaksid sa juba ammu lennujaamas olema ju? Pealegi, vaatasin tänast lennuplaani — sul on palju mõistlikum homme tulla.

Palun ära ole paanikas, see ei aita.

———-
From: Eve Karmo <…@yahoo.ee>
Date: 2014/1/20
To: Kristjan Karmo
kui palju sa tahad saata mulle homme

Nii armas. Ema küsib minult, kui palju ma tahan saata. Aga ta vist ei saanud Peteri rollist ikka päris täpselt aru. Ma siis seletan veelkord, hästi rahulikult ja lihtsate sõnadega.

From: Kristjan Karmo
Date: 2014/1/20
To: Eve Karmo <…@yahoo.ee>
Ära saa valesti aru, Peter aitab sind kõigega. Ütle, kus sa oled ja ta tuleb oma autoga sulle järele.

Aga sa ütlesid, et sa käisid saatkonnas? Eesti saatkond on ainult Londonis, kuidas sa Bradfordi said? Või sa ainult helistasid neile?
Kristjan

Sellele “ema” enam ei vasta. Ilmselt sai tööpäev läbi. Või sai ta end kuidagi selle lennuki peale kaubeldud. Või siis tappis saatkond ta ikkagi ära. 🙁

Soovitused

Kui ma oleks taibanud emale varem soovitada kasvõi mõnda Google’i turvanõuannetest järgida, oleks kogu saaga tõenäoliselt olemata olnud. Ja mõelda vaid, et mulle endale tundus veel eelmisel nädalal 2-astmeline autentimine (kus Google saadab uuest seadmest/programmist sisse logides SMSiga kinnituskoodi) kohati natuke tüütu. Nii tüütu, et kaalusin selle väljalülitamist. Enam mitte!

Niisiis, et sinuga ei juhtuks see, mis minu emaga paraku juhtus:

  1. Lülita sisse 2-astmeline autentimine
    Alusta sellest, sest tavalist parooli ei peeta tänapäeval enam piisavalt turvaliseks. Eriti oluline on see nende kontode puhul (nt Google, Facebook), millega sa tõenäoliselt ka paljudesse teistesse teenustesse sisse logid.
  2. Ära kasuta sama parooli mitmes kohas
    Kuna paroolide varastamine on pigem tõusev trend, võib ühe lohakalt programmeeritud veebikeskkonna tõttu kogu sinu virtuaalne identiteet ohtu sattuda.
  3. Avalikus või võõras arvutis ole eriti tähelepanelik
    Kasuta näiteks privaatset veebilehitsemist (private browsing). Või siis veendu enne arvuti juurest lahkumist absoluutselt kindlalt, et sa kõigist teenustest välja logisid.
  4. Kaitse ka oma mobiilseadmeid koodiga
    Eriti kui tegu on nutiseadmega.
  5. Loe läbi kõik Google’i soovitused
    Kindlasti on sarnaseid lehti veel, aga see on täitsa hea ja ülevaatlik nimekiri. Ja veel eestikeelne ka.
  6. Ära salvesta paroole veebilehitsejasse
    Need võidakse sealt ära varastada.
  7. Hoia silmad lahti!
    Rakenda pigem elutervet paranoiat kui sinisilmset ignorantsi. Ausalt.

Ma ei väida, et see kõik kaitseb alati kõige vastu, aga vähemalt ei tee see küberkurjamite tööd lihtsamaks.

3 Replies to “Kaitse oma kontosid ehk kuidas mu “ema” Bradfordis paljaks varastati”

  1. Tänud lõbusa lugemise eest 🙂 🙂
    Mul oli lisaks päranduse- ja loteriivõitude teadetele ka üks huvitav juhus..Nimelt oli mul soov.ee-s müügis videokaamera. Kontaktina antud e-mailile tuli pakkumine, et pakutakse 2 x suuremat summat küsitust, teevad kohe ülekande, kuid peaksin selle panema teele USA poole, saatekulud loomulikult tasuvad ka nemad.

    Kui saatsin kirja, et kandke siis raha üle, tuli välja, et nad juba kandsidki ja see on ühe Saksa panga deposiitrarvel ning kui neil kaamera käes, kantakse mulle raha üle. Kirjutasin siis vastu, et enne ie saada, kui raha arvel, nemad ikka hädas, et nemad kandsid raha panga deposiitkontole ära, seda tagasi ei saa ja pangu ma ikka kaamera teele. Saatsid isegi maksekorralduse 😀 Googeldasin siis panka – täitsa olemas. Tegin järelpärimise pangale – sellisest deposiidist ei teadnud nad midagi, neil polevatki sellist teenust..Kui selle panga vastuse kaameraostjatele saatsin, said nad pahaseks – mis mõttes ei ole? Nende raha on seal alla, tahavad kaamerat nüüd ja kohe 😀 Sellisest pisiasjast, et pank asjast midagi ei tea ja sellist teenust ei ole, ei pidanud nad miskiks..

    Igal juhul saatsid järjepidevalt veel kirjakesi, et pangu kaamera teele.. aga eks nad siis jätsidki oma rahad “Saksa panka”, Igasuguseid huvitavaid tegelinskeid ikka liigub ringi 🙂

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.